Jak zarejestrować własną firmę?

Założenie własnej firmy wiąże się z pewnymi wymogami jakie trzeba spełnić. Jednym z takich wymogów jest rejestracja firmy. Jak i gdzie zarejestrować własną działalność gospodarczą?

Rejestracji firmy można dokonać w urzędzie gminy znajdującym się w miejscu naszego zamieszkania, ale można też zrobić to przez internet. Druga opcja dostępna jest od 1 lipca 2011 roku i pozwala na złożenie wniosku w formie formularza elektronicznego. Formularz ten można wydrukować, podpisać i doręczyć osobiście do urzędu gminy lub przesłać za pośrednictwem internetu, ale konieczne jest posiadanie podpisu elektronicznego.

Wniosek o wpis do ewidencji można też złożyć on-line anonimowo. Następnie trzeba udać się do danego urzędu gminy, by wniosek podpisać. Mamy na to czas siedmiu dni od złożenia wniosku przez internet. Urzędnik wyszuka formularz po jego kodzie. W takiej sytuacji uznaje się, że dniem złożenia wniosku jest dzień, w którym wniosek został podpisany przez wnioskodawcę. W przypadku złożenia on-line podpisanego wniosku, za dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej uznaje się dzień złożenia wniosku. Chyba, że rozpoczęcie działalności wiąże się z wykazaniem się uprawnieniami zawodowymi, przedstawieniem koncesji, zezwoleń lub licencji. Jeśli działalność gospodarcza jest zakładana przez spółkę cywilną, to każdy ze wspólników jest zobowiązany złożyć osobny wniosek.

Wniosek o wpis do ewidencji należy złożyć do CEIDG, czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Można go wypełnić na stronie internetowej CEIDG lub na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (http://epuap.gov.pl/wps/portal). Wniosek CEIDG-1 ma być wyrazem reformy zwanej „jednym okienkiem”, czyli pozwalać zaoszczędzić czas oraz zniwelować dużą ilość wypełnianych dokumentów. CEIDG-1 jest wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i jednocześnie jest wnioskiem o nadanie numeru REGON (wpisem do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej), zgłoszeniem do Urzędu Skarbowego (nadanie lub aktualizacja NIP) oraz zgłoszeniem do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Złożenie wniosku CEIDG-1 jest zwolnione z opłat.

We wniosku musimy zawrzeć swoje imię, nazwisko, numer PESEL, adres zamieszkania, adres prowadzenia działalności gospodarczej, datę rozpoczęcia działalności oraz opis przedmiotu naszej działalności gospodarczej. Opis musi się składać z czterech cyfr i jednej litery. Stosowne symbole można odnaleźć na stronie Głównego Urzędu Statystycznego.

Najpóźniej czternaście dni od złożenia wniosku wnioskodawca otrzyma zaświadczenie o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wystawione przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

--
O autorze

gosia

Artykuł pobrany z serwisu: artykulis.pl